مطالب باحال+ترول

ترول های باحال و شاد

مطالب باحال+ترول

ترول های باحال و شاد

چند کلاه برداری بزرگ در جهان

بعضی آدم‌ها شاید پشت میزهای مرمری بنشینند، کت و شلوار گران‌قیمت بپوشند و کراوات‌های رنگ و وارنگ با گره‌های مرتب بزنند، اما هیچ کدام از اینها دلیل نمی‌شود که نتوانند پول نقد شما را به جیب بزنند. این کارمندان متفکر با راه انداختن شرکت و داشتن چند ایده به راحتی بدون اینکه اصلا با خبر شوید، می‌توانند پول‌هایتان را از جیب شما به جیب خودشان منتقل کنند. در زیر می‌خواهیم به اجمال نگاهی بیندازیم به پنج کلاهبرداری بزرگ جهان.بقیه تو ادامه مطلب 
 
با یک نگاه اجمالی به این کلاهبرداری‌ها متوجه می‌شویم که «ترفند پونزی» نقش بسیار مهمی در آنها بازی می‌کند. در ترفند پونزی فرد مقادیری پول از افراد مختلف جمع‌آوری می‌کند و به آنها وعده می‌دهد سودی بالاتر از سود بازار به آنها پرداخت کند، البته این سود را هم می‌پردازد، اما نه با پولی که از انجام کاری به دست آورده، بلکه این پول‌ها را روی هم انبار می‌کند و سود هر مشتری را با پول مشتری‌های دیگر می‌دهد. بزرگ‌ترین کلاهبرداری جهان در تاریخ توسط «برنارد مدوف» انجام شده و طی آن 6.5 میلیارد دلار کلاهبرداری شده، با همین ترفند صورت گرفته است.

مدوف یهودی بود و با این ترفند توانست از بسیاری از شرکت‌های و متمولان یهودی پول بگیرد و ماجرا به گونه‌ای بود که بعد از رسوایی او بسیاری از خانواده‌های یهودی، شرکت‌ها و بیمارستان‌هایشان دچار بحران‌های اساسی شدند. دست مدوف زمانی رو شد که با شروع بحران اقتصادی جهان تعدادی از سرمایه‌گذاران خواستند چیزی حدود هفت میلیارد دلار از سهم خود را پس بگیرند و اینجا بود که مدوف دیگر نتوانست ایستادگی کند. آلن استنفورد اما به زرنگی مدوف نبود. او پنج میلیارد دلار کلاهبرداری کرد. استنفورد، صاحب بانک بین‌المللی استنفورد، قریب به هشت میلیارد دلار اوراق بهادار به سرمایه‌گذاران و مشتریان عادی فروخت؛ اوراقی که هیچ بهایی نداشت و در واقع هیچ اعتباری پشت سر آن نبود. اما ماجرای رو شدن دست استنفورد بسیار جالب است.

روزی یک مشتری بسیار ساده تصمیم می‌گیرد در این بانک سرمایه‌گذاری کند و به همین خاطر به سراغ آلکس دالمادری، یک تحلیلگر امور اقتصادی ونزوئلایی می‌رود. دالماردی در عرض چند ساعت متوجه یک کسری 50 میلیارد دلاری در حساب‌های این بانک می‌شود و بعد در یک وبلاگ ونزوئلایی به زبان انگلیسی چیزی درباره این موضوع می‌نویسد.

چندین ماه بعد بیزینس و ‌گزارشی مفصل را به این موضوع اختصاص می‌دهد و یک هفته بعد کار استنفورد و ترفند پونزی او تمام می‌شود. اما این موضوع تنها به آمریکا محدود نمی‌شود، در فرانسه نیز کلاهبرداری‌ای اتفاق افتاده که در رتبه سوم کلاهبرداری‌ جهان قرار می‌گیرد. ژروم کرویل کارمند بانک سوسیته ژنرال، جوانی که در حال حاضر 32 سال دارد، 4.9 میلیارد دلار کلاهبرداری کرده است. کرویل مسئول خرید و فروش سهام بوده است و در این میان با سوءاستفاده از اختیارات خود به خرید و فروش سهام می‌پرداخت و در این میان سودهای کلان به دست می‌آورد و اگر کسی متوجه معاملات پرسود مشکوک می‌شد که به نام سوسیته ژنرال تمام شده بود، سعی می‌کرد به طور عمدی در معاملات بعدی ضرر کند تا بالانس درآمدهای شرکت حفظ شود.

نفر بعدی برنارد ابرس است؛ با کلاهبرداری 3.8 میلیارد دلاری و به قول مجله تایم فاسدترین رئیس تمام دوران. ابرس رئیس موسسه وورلدکام بود و با گشودن حساب‌های جعلی، وضعیت بسیار خراب شرکت‌ خود را خوب جلوه می‌داد و به سهام بی‌ارزش آن بها می‌داد. نفر آخر هم نیک لسون است با کلاهبرداری 1.4 میلیارد دلاری؛ کسی که در کار خرید و فروش بورس بود و کارش آن‌قدر خوب بود که سعی کرد با حسابی جعلی تمامی معاملات بد خود را لاپوشانی کند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد